Verdrongen emoties

Dit zijn emoties die je geleerd hebt te verdringen omdat de omstandigheid daarom vroeg. Ze zijn onbewust geworden.

Oorzaken zijn nadelige jeugdervaringen:

Vanuit opvoeding:
Niet aanstellen, niet huilen of boos zijn.
Uitgelachen, gekleineerd, belachelijk gemaakt worden.
Afgeleid worden met iets anders b.v. met eten of de clown spelen.
Behoeften negeren.
Onder druk gezet worden om te presteren of te accepteren.
Persoonlijke grenzen overschrijden.
Onzichtbaar zijn of genegeerd worden.
Affectieve verwaarlozing.
Verbaal of fysiek geweld ondergaan.
Opgesloten of buitengesloten worden.
De schuld krijgen van iets wat je niet hebt gedaan.
De zondebok zijn.
Gestraft worden.
Aanwezig zijn bij of horen van heftige ruzies.
Zichtbaar en onzichtbaar geweld. Verbaal en non-verbaal. 
Leven met een gezinslid met lichamelijke of psychische problemen en/of verslaving.
Zorgtaken van een ouder overnemen.
Als kind gaan zorgen voor de ouder.

Algemene oorzaken:
Aanwezig of betrokken zijn bij heftige gebeurtenissen of verlies zonder dat er over gesproken wordt of waar juist negatief over gesproken wordt. Bijvoorbeeld: bij scheiding, gepest worden, dood van een dierbare, ongeluk, bijna dood ervaring, operatie, (arbeid-)conflict, verhuizing, verlies van werk, armoede, overval, oorlog, overstroming, etc. 

Gevolgen:

Ontregeling van het stresssysteem (overlevingssysteem) en onderontwikkeling van de hersenen en verandering in DNA. Hoe meer nadelige jeugdervaringen hoe hoger de kans op het ontwikkelen van ziekte: lichamelijke, geestelijke en sociale problemen. De ACE study zegt hier meer over. (Zie YouTube filmpje aan het einde van de pagina) .

 Voorbeelden:
SOLK/ALK (uitleg hiervan op andere pagina), chronische rugpijn, chronische moeheid, burn-out, ADHD, HSP, CPTSS, hechtingsstoornissen, ontwikkelingstrauma, PTSS, verslavingen, eetstoornissen, depressie, angst, narcisme, co-dependency, conflicten en relatieproblemen, hart en vaatziekten, overgewicht en obesitas, kanker, astma, allergie, chronische ontstekingen, enz.

Zichtbaar:

Triggers (heftige emotionele reactie of knopen in spieren) als snelweg naar verdrongen emoties in het verleden.
Diagnoses m.b.t. chronische lichamelijke pijn of geestelijke aandoeningen.

Ondergedrag:

Onzichtbaar maken/zijn. Aanpassen. Het anderen naar de zin maken. De schuld bij zichzelf leggen. Schaamte. Klein ego. Te empathisch. Redder. Slachtoffer. Aanklager. Conflict en prikkels vermijden. Controlerend. Opgekropte emoties er uit gooien. Onder stress wordt het erger.

Bovengedrag:

Dominant aanwezig zijn. Weinig tolerant. De schuld buiten zich neerleggen. Redder. Slachtoffer. Aanklager. Groot ego. Ruzie zoeken om frustratie of boosheid af te reageren. Prikkels of uitdaging opzoeken. Controlerend. Dwingend. Opgekropte emoties er uit gooien. Onder stress wordt het erger.

Herstel doormiddel van:

Nieuwe positieve ervaringen opdoen.

Gezien en gehoord voelen.

Rouwen om het verlies.

Het stresssysteem leren kennen.

Leren om zelf de stress en de triggers te herkennen en te hanteren d.m.v. oefeningen en bezigheden.
Ontwikkelen van zelf-liefde en zelf-compassie.

Leren aangeven van emoties, behoeften en grenzen.

Leren om verbindend te communiceren.

Resultaten:

Het belangrijkste resultaat is het herstel van het stresssysteem en hersenontwikkeling.
Nieuw aangeleerd gedrag om beter met emoties, behoeften, kwetsbaarheid en stress om te gaan.

Verhoging van de kwaliteit van de relaties en meer verbinding en liefde ervaren.

Betere gezondheid en zelfdiscipline.

Meer veerkracht en balans.

Persoonlijke ontwikkeling naar een nieuw zelfbeeld.

Het geleerde kunnen doorgeven aan de volgende generaties.

The ACE study:

Nadine Burke Harris in haar TED talk over de Ace study.

Hoe doormaken van nadelige jeugdervaringen kan leiden tot chronische stress en ziekte.

Tip: kijk door tot het einde.

The still Face experiment:

Het filmpje laat zien hoe belangrijk het voor een baby is om in verbinding te zijn met de ouder.
Verbinding ontstaat bij het gezien en gehoord voelen door aandacht te besteden aan gevoelens en ervaringen. Dat is gedurende het hele leven
belangrijk omdat het zorgt voor een veilige hechting. Dat is een beschermende factor voor de rest van het leven waardoor je veerkrachtig en evenwichtig wordt vanuit een positief zelfbeeld. Ook hersenen kunnen zich dan optimaal ontwikkelen waardoor vrienden maken en studeren gemakkelijker gaat.

Mijn eigen korte verhaal in een
interview met Evelyne van Winden

Via Spotify

Via Apple podcasts

Evelyne geeft cursussen en begeleiding op het gebied van hechting en ontwikkeling vanuit haar eigen praktijk en vanuit het Neufeld Instituut in Nederland. Met Evelyne spreek ik graag over hoe belangrijk het is om je gezien en gehoord te voelen. Over het belang van oprechte aandacht en betrokkenheid. Om je
geaccepteerd en welkom te voelen met alles wat er is. Ook de minder leuke kantjes. Dat je de ruimte en het vertrouwen mag en moet krijgen om op te kunnen groeien tot een evenwichtige volwassene. Het gedragen en gesteund voelen door je naasten als het eens tegenzit. We gunnen het iedereen. Ook herstel net als wij!

https://evelynevanwinden.nl/